عدالت در نهج البلاغه

مطالب دیگر:
📗بررسی ارتباط حشرات با زندگی انسان (افات گیاهان زینتی)📗بررسی ارقام مختلف پسته و زمان گلدهی انان📗بررسی استفاده از نشاء در تولید سبزیجات📗بررسی استفاده مفید از کمپوست برنج و آزولا ( همراه با متن انگلیسی )📗بررسی اصول پرورش گوساله و تلیسه📗بررسی اصول ژنتیکی تکامل گیاهان📗بررسی افات پسته و روش های مبارزه با انها📗بررسی افات جونده و ابزار های جدید مدیریت انها📗بررسی افات زراعی رایج در ایران📗بررسی الو انواع گونه های ان📗بررسی الودگی خاک📗بررسی الودگی و بیماریهای خاک📗بررسی انتقال ژن در بهبود گياهان زراعي( چشم اندازي بر وضعيت حال و آينده )📗بررسی انواع درختچه ها و بوته های ایران📗بررسی اهمیت اقتصادی میوه جات و سبزیجات📗بررسی اهمیت فضای سبز و تاثیر ان بر روی روان انسان📗بررسی آسكوميتسها (قارچ های کیسه ای)📗بررسی آفات مهم درختان پسته و مبارزه با آنها📗بررسی آفات و بیماری های مهم در خیار گلخانه ای📗بررسی آفات و بيماري هاي گياهي
تحقيق عدالت در نهج البلاغه|31019531|xhu
در این صفحه از وب سایت برتر با شما هستیم با عدالت در نهج البلاغه

تحقیق
متشکل از 15 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت

بخشی از محتوا ::

علي (ع) عدالت را درون انسان و در تلاش انسان براي دوري از هواي نفس جستجو مي كند، چرا كه بدون اين الزام دروني، اصولا الزام به عدالت بيروني بي معنا است. او محبوب ترين بنده خدا را كسي مي داند كه خود را بر عدل و دادگري ملزم نموده و نخستين عدل وي در حق خود، نفي هوي و اميال از نفس خويش است.

عدالت از پيچيده ترين موضوعاتي است كه انديشه بشري دربارة آن به تامل و تفكر پرداخته است. پيچيدگي نظري عدالت از يك سو، و دشواري بسيار آن در تحقق عملي از سوي ديگر، عدالت را هم به مفهومي بسيار بغرنج تبديل كرده است و هم دغدغه اي دائمي و بزرگ براي تمامي بشريت بوده است. شايد در مورد هيچ موضوعي به اندازة عدالت بحث و بررسي نشده است، و شايد بتوان گفت كه هيچ موضوعي به اندازه عدالت موضوع اختلاف نظر نيست و تحقق آن در مقام عمل از اين هم بغرنج تر است. در انديشه هاي مكتوب و غير مكتوب موجود در ادبيات عربي و اسلامي هم اولين كسي كه به موضوع عدالت نگاه ژرفي داشته حضرت علي (ع) است.
حضرت علي (ع) هم به پيچيدگي عدالت واقف است و هم به اهميت آن. درباره پيچيدگي عدالت عبارتي دارد كه عصارة تمام نزاعها درباره عدالت است. ايشان مي فرمايند: العدل، اوسع الاشياء في التواصف واضعيتها في التاصف يعني عدل در مقام توصيف بسيار فراخ است، در حالي كه در مقام عمل، بسيار تنگ و دشواري اين بيان موجز، تبيين از پيچيدگي عدالت است. شايد راز اين پيچيدگي و دشواري تحقق عدالت در عمل هم اين است كه انسانها عدالت را بيشتر بر اساس تمايلات دروني خود و به طور عمده بر اساس منافع خود آن را توصيف مي كنند. اما پيچيدگي درك عدالت و تحقق عملي آن مانع از تلاش براي رسيدن به آن نيست، چرا كه حضرت علي (ع) معتقد است كه به هر حال عرصه عدالت براي همگان عرصة فراختري از عرصه سمتگري است و در اين نكتة بسيار مهمي است. حضرت علي (ع) مي فرمايند كه در عدل وسعت و گشايش است و كسي كه اجراي عدالت او را در تنگنا قرار مي دهد، ظلم و ستم بر او تنگ تر خواهد آمد! اين حكم به چه دليل است و چرا حضرت علي (ع) چنين اعتقادي را مطرح مي كند اين بيان معناي عميقي دارد و آن اينكه هر كس در پناه عدل احساس امنيت نكند، هرگز در دامان ظلم احساس آرامش نخواهد كرد.
و اين تعببر با عنايت به ايده ها و انديشه هاي آن حضرت بهتر قابل درك است كه بدان اشاره خواهد شد. در واقع بر همين اساس است كه حضرت نه تنها پيروزي نهايي را با عدالت مي داند، بلكه معتقد است كه سيرة عادلانه هم به حكمت دشمن منتهي مي شود(1) حضرت علي عدالت را در حوزه هاي مختلفي به كار برده است. يكي از اين حوزه عدالت در ارتباط انسان با خداست.